Stäng
FRI FRAKT VID KÖP ÖVER 500KR BÅDE I BUTIK OCH ONLINE

FAQ - Frågor och svar

Här hittar du svar på alla frågor du kan tänkas ha om din order, leverans och eventuell retur. Har du inte lagt en order än så hittar du även svar här på de frågor du kan tänkas ha om hur du ska gå till väga vid beställning.

Öppettider och butik

Vilka öppettider har butiken i Malmö?
Butiken har öppet vardagar 11-18 och lördagar 11-16. Söndagar har vi stängt. För avvikande öppettider se här.
Hur får jag kontakt med er kundtjänst?
Vår kundtjänst är öppen helgfria vardagar mellan kl 09.00-13.00. Du når oss på kundtjanst@living.se eller på telefon 040-236830
Kan jag göra en beställning på hemsidan och hämta ut i butiken?
Vill ni själva hämta era varor hos oss på Living Furniture går detta självklart jättebra. Vi kontaktar er så snart alla beställda varor finns tillgängliga i butiken. Ni hittar oss på Bergsgatan 25 i Malmö. I kassan väljer du leveranssätt "Hämta i butik"
Är det samma erbjudande i butik som på living.se?
Ja, priser och erbjudande är likadana i butik som på hemsidan.

Beställning och order

Hur handlar jag på living.se?
När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart.
Vilka betalningsmedel kan jag använda?
Online erbjuder vi säker kortbetalning med VISA och MasterCard, direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB eller via faktura. Det finns även möjligt att dela upp betalning.
I vår butik kan du välja mellan att betala med kort (Visa och Mastercard), kontant eller att finansiera ditt köpa via Santander Consumerbank som erbjuder olika räntefria alternativ.
Läs mer om våra betalningsätt här.
Jag har beställt fel och vill ändra i min order?
Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontakta kundtjänst med din fråga så snart som möjligt. Vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig. Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.
Varför har jag inte fått någon orderbekräftelse?
En orderbekräftelse skickas per automatik ut till den e-post adress du registrerat. Har du inte fått en orderbekräftelse kolla din skräppost innan du kontaktar kundtjänst.

Leverans och frakt

Hur lång är leveranstiden?
Inne på en varas produktsida visas leveranstid efter du valt utförande. Leveranstiden räknas från den arbetsdag din order kommit in tills dess att varan lämnat vårt lager. Leveranstiden är vanligtvis 2 - 5 arbetsdagar från beställningsdagen om varan finns i lager. • Leveranstiden på beställningsvaror varierar, vill du ha delleverans pga. olika långa leveranstider rekommenderar vi dig att lägga två olika beställningar. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post eller telefon om detta så snart vi blir varse förseningen.
När kommer min beställning?
Din order skickas nästföljade vardag om det är en lagervara. Du hittar leveranstiden inne på respektive vara, välj storlek och utförande och du får fram leveranstiden. Leveranstiden räknas från den arbetsdag din order kommit in tills dess att varan lämnat vårt lager.
Min vara är försenad. Vad har hänt?
Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta kundtjänst på kundtjanst@living.se.
Vad kostar frakten?
Fyll på med varor i varukorgen till ett värde av 500kr så bjuder vi på frakten. Vi köp av varor under 500kr kostar frakten 79kr.
Levereras vara till ombud eller hem?
Paketet levereras alltid till närmaste utlämningsställe. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS avisering till dig som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning. Vid skrymmande försändelse levereras varorna direkt hem till ytterdörren/tomtgränsen. Transportören kontaktar dig i god tid innan leveransen och avtalar tid.
Vem skickad ni varorna med?
• Leverantören är beroende på var i Sverige du bor. Bor du in Malmö med omnejd kör vi ut större varor själva, i annat fall använder vi oss av Bring.
Kan jag få hjälp med inbärning?
Det är inget som ingår men i kassan under "Välj leveranssätt" finns det möjlighet att köpa till inbärning för 795kr. Vid köp av hemleverans med inbärning levereras och bärs varorna in i ert hem av två man från Bring som är vana vi att hantera möbler (eller av Bring anlitad transportfirma). Transportören kontaktar er via SMS eller telefon för att boka tid för tid för leveransen.
Jag har glömt hämta ut mitt paket, vad gör jag?
Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter. För alla paket som inte hämtas ut hos ombud debiteras en avgift på 99 SEK. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Är du fortfarande intresserad i att få varan kontakta kundtjanst på kundtjanst@living.se, så ska vi se vad vi kan göra. En kostnad för frakten, för att varan ska skickas ut igen, kommer att debiteras.

Retur och reklamation

Hur returnerar jag eller byter en vara?
Du har retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att varan är oanvänd/omonterad och att den returneras i oskadat skick i originalförpackning. Kontakta kundtjänst på kundtjanst@living.se innan du skickar en vara retur. Uppge orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan, fram och baksida) detta påskyndar hanteringen utav din retur. Du måste själv bekosta returporto. Retur måste skickas som Företagspaket till Living Furniture AB, Bergsgatan 25, 211 54 Malmö. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen. Living Furniture AB åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.
• Om du vill byta en vara måste du själv göra en ny order via living.se och kontakta kundtjänst för att makulera tidigare order. Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.
Hur reklamerar jag en vara?
För att kunna göra ett korrekt reklamationsärende behöver vi följande:
  • Kontaktinformation och ordernummer
  • Närbild på felet, gärna med måttband för att kunna avgöra felets storlek
  • Bild längre ifrån, så vi kan se var produkten är skadad
  • Bild längre ifrån, så vi kan se var produkten är skadad
  • Bild på produktstämpeln som ofta sitter under eller på möbelns rygg
Är varan köpt i butik maila bilder och info till butik@living.se, är varan däremot köp online maila till kundtjanst@living.se.
Hur går återbetalningen till vid en retur eller reklamation?
Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 30 dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto eller om du har betalat via Konto så reglerar vi det mot ditt saldo.
Jag har ångrat mitt köp. Hur går jag tillväga?
Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från living.se eller genom vår kundtjänst har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta på kundtjant@living.se. För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information: ordernummer, fakturanummer och titel på de produkter du vill returnera. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. Ej uthämtat paket debiteras med 149kr.

Fick du inte svar på din fråga

Hittar du inte svar på din fråga här kontakta oss på kundtjanst@living.se eller 040-236830. Kundtjänst har öppet vardagar mellan kl. 9 - 13.

Standardvy | Byt till Mobil vy