KÖPVILLKOR

Orderbekräftelse

När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart.

Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontaktar ni kundtjänst med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig! Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. 

Utlämningsställe

Paketet levereras alltid till närmaste utlämningsställe. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS avisering till dig som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning. Paketet måste hämtas ut inom 7 dagar. Vid skrymmande försändelse levereras varorna direkt hem till ytterdörren/tomtgränsen. Leveransen ska kunna ske på allmän väg fram till den fastighet kunden önskar leverans. Transportören kontaktar dig i god tid innan leveransen och avtalar tid. Vi på Living bjuder alltid på frakten vid köp över 500:- men du kan välja att köpa till inbärning ifall du vill ha det lite lyxigare. 

Vid val av hämtning på vårt lager i Lund, Ystad eller Kristianstad ska ordern hämtas inom 14 dagar, från det vi meddelat dig att du är välkomna att hämta din order, om inget annat överenskommit. 

Leveranstid

Leveranstiden visas i respektive produkts informationstext. Leveranstiden är vanligtvis 2 - 5 arbetsdagar från beställningsdagen om varan finns i lager. Leveranstiden räknas från den arbetsdag din order kommit in tills dess att varan lämnat vårt lager. Leveranstiden varierar på beställningsvaror och har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då på att varan ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post eller telefon om detta så snart vi blir varse förseningen. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.

LEVERANS TILL ÖAR

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas särskild leverans med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får se till att leveransen blir mottagen på denna adress och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om du önskar direktleverans till ö redan vid din beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

Hemleverans med inbärning

Hemleverans med inbärning sköts av en av våra samarbetspartner, Bring eller LGT och beställs i kassan. Transportören kontaktar dig för att bestämma tid för leverans. Som mottagare ansvarar du för att hinder är borttagna och att ätgärder vidtagets för att säkerställa en säker och skadefri leverans. Skydda även golv, då föraren inte tar av sig skorna vid inbärning.

Om transportörern anser att varan, på grund av sin storlek, vikt eller svårtillgänglighet, inte kan levereras på ett säkert sätt utan risk för skada på person eller egendom, har föraren rätt att neka inbärning. Går det inte att leverera produkten lämnas produkten vid trottoar/tomtgräns.

Dröjsmål i leverans

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta kundtjänst. Living Furniture tar inte ansvar för någon som helst skada som kommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits. 

BETALNINGSVILLKOR

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på living.se. Genom att beställa varor på living.se accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18 år för att få göra en kortbetalning på living.se

Vid beställning hos kundtjänst betalar du genom förskottsbetalning till vårt bankgiro. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kortbetalning vid beställning hos kundtjänst.

Rea/Utförsäljning

Rea/utförsäljning gäller så långt lagret räcker. Living Interiör Lund AB reserverar sig mot eventuell slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Vi skiljer på rea och kampanj. Kampanjer är ett tidsbegränsat erbjudande.

Avbokning/Annullering

Vid avbokning/annullering av order efter det att bokning skett av leverans med transportföretag går det ej att avboka ordern utan varorna måste tas emot av dig och därefter returneras till Living.

Se även avsnitt Bytesrätt och Retur av gods.

Om det är möjligt att stoppa godset innan transporten påbörjats tillkommer en kostnad på 295 kr för hantering.

EJ uthämtat paket

Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter. För alla paket som inte hämtas ut hos ombud debiteras en avgift på 195 SEK. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift och hantering. Returfrakten tillkommer.

Ej uthämtade order på vårt lager i Lund debiteras med en returhanteringskostnad på 195 kr.

Förhinder vid bokad leverans

Om du bokar in en leverans med något av våra fraktbolag men blir förhindrad att ta emot godset så måste detta snarast meddelas fraktbolaget så att de kan boka om leveransen. Om du inte meddelar dem, eller om de på annat sätt blir förhindrade att utföra leveransen (exempelvis att du inte öppnar när de ringer på dörren eller inte är hemma) så kommer du att debiteras en avgift för leveranshinder. För närvarande ligger denna avgift på 490 kr, vilket motsvarar kostnaden som transportbolaget debiterar för så kallad bomkörning.

Priser

Alla priser på living.se är angivna i SEK, inklusive moms.

Kortbetalning

Living erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Svea Bank AB (publ). Svea Bank/Webpay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Living Interiör Lund AB accepterar samtliga VISA- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Bank och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på
nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt
validera konsumenten vid köp på nätet. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Living Furniture AB. Pengarna dras direkt från ert konto i samband med att ni godkänner transaktionen.

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB (publ). För att handla mot faktura måste ni ange ert personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är att ni är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år eller för företag att det är registrerad hos Bolagsverket. En kreditupplysning och identitetskontroll kommer att genomföras. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via SMS. Samtliga fakturor är av Living Interiör Lund AB överlåtna till Svea Bank AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar för privatpersoner såväl som företag. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturan skickas när varan bokas för vidare transport från vårt lager. 

Delbetalning

Vi erbjuder även möjligheten att dela upp betalningen som sker i samarbete med Svea Bank AB. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och ni kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att ni anger personnummer och den delbetalningsplan som passar er. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och ni får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via SMS. Skulle ansökan ej gå igenom kan ni välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

För mer information gällande onlinebetalningar ber vi dig kontakta Svea Bank på 08 – 514 931 13.

Swish

Vi erbjuder även möjligheten att skicka din betalning via Swish. Vid betalning med Swish behöver du Swish-appen och Mobilt BankID.

Bankbetalning via Trustly

Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas ni automatiskt till er internetbank där ni loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ert konto i samband med att ni godkänner transaktionen. Trustly är gratis och kräver ingen registrering. 

BYTES OCH RETURRÄTT

Du har full retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick.

För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i oförändrat skick. Varan ska vara omonterad, väl emballerad, i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.

Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med en kopia av fakturan (fram och baksida), detta påskyndar hanteringen utav din retur.

Du måste själv bekosta returporto. Retur måste skickas som Företagspaket till Living Interiör Lund AB - vi har inte möjlighet att hämta paket som kommer till utlämningsställe. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse! Utöver returporto tillkommer en hanteringskostnad för returer på 149kr.

Har du valt att returnera en vara tänk på att betala din faktura eller kontakta Svea Bank AB för att pausa din faktura. Living tar inte ansvar för obetalda fakturor vid retur.

Living Interiör Lund AB åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.
Om du vill byta en vara måste du själv göra en ny order via living.se. Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.

På det belopp som ska återbetalas har Living Furniture e-handel rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt.

Vi reserverar oss för eventuella färgavvikelser på produkter presenterade på Living Furnitures webbshop.  Vi eftersträvar att våra foton skall vara så representativa som möjligt och vara så nära verkligheten som möjligt. Då färger återges olika på olika skärmar och kan upplevas olika i olika ljus och miljöer kan vi inte garantera att färger som visas i webbshopen exakt återger varans färger.

Ångerfrist och meddelande

Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från living.se eller genom vår kundtjänst har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta. Ångerrätt gäller ej specialbeställda varor (se stycke "Begränsning av ångerrätten" nedan).
För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:

  • ordernummer
  • fakturanummer
  • titel på de produkter du vill returnera.

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. 

Begränsning av ångerrätten

Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 4 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal." Det gäller exempelvis soffor och fåtöljer som tillverkas efter beställning och ej finns på lager hos våra leverantörer. Dessa produkter är märkta med ”Tillverkningsvara” och omfattas därav inte av ångerrätten. Om du känner dig osäker om varan du vill köpa omfattas av ångerrätten ber vi dig kontakta kundtjänst. När ni bekräftar er order ger ni ert samtycke till att Living påbörjar beställningen och sätter varan i produktion.

Reklamation

När du fått din vara och ser att den inte stämmer med den du beställde, är skadad eller annat fel ska du kontakta vår kundtjänst. Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi dig att kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@living.se inom skälig tid. Uppge ordernummer och orsak till reklamationen så återkommer vi till dig inom kort med anvisningar hur du skall returnera varan. Viktigt att spara allt emballaget (inner och ytter) samt att ta bilder på emballage så att skadan kan besiktigas eller att transportskada kan uteslutas. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till Living Furniture (se avsnitt Bytes och returrätt för mer information hur du returnera en vara). En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Living Furniture. Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med vara av samma modell eller byta ut defekt del. Om varan har tagit slut får du tillbaka pengarna.

Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.

Har du reklamerat en vara och inte vill betala fakturan förrän ärendet är löst behöver ni kontakta Svea Bank AB för att pausa fakturan. Living tar inte ansvar för obetalda fakturor vid reklamation.

Återbetalning

Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 30 dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto eller om du har betalat via Konto så reglerar vi det mot ditt saldo.

På det belopp som ska återbetalas har Living Furniture e-handel rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt.

Transportskada

Den person som tar emot godset hos kund ansvarar för att en leveranskontroll utförs innan bilen åker iväg. Detta innebär att allt gods måste kontrolleras direkt, både efter transportskador och att rätt antal kolli och rätt vara mottagits mot vad som står på transportföljesedeln.

Om du vid mottagandet upptäcker att emballaget på ditt gods är transportskadat, antingen på produkten eller på emballaget, ska detta omedelbart anmälas på plats till transportföretaget (chauffören på plats) genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Ta en bild på noteringen på fraktsedeln och skicka den snarast tillsammans med bilder på skadan och emballaget till kundtjanst@living.se.

Dolda skador på försändelsen skall anmälas direkt till vår kundtjänst, senast inom fem arbetsdagar från mottagandet av leverans. Viktigt att spara emballaget så att skadan kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet. 

Har du mottagit en transportskadad vara och inte vill betala fakturan förrän ärendet är löst behöver ni kontakta Svea Bank AB för att pausa fakturan. Living tar inte ansvar för obetalda fakturor vid transportskador.

Reservationer

Living Interiör Lund AB reserverar sig för slutförsäljning samt att de varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

Living Interiör Lund AB förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

Force Majeure

Living Interiör Lund AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Lagen om distanshandel

Living Interiör Lund AB följer lagen om distanshandel. Läs mer här.

Tvist

Vid eventuell tvist kommer Living Interiör Lund AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Personuppgifter

När ni beställer varor eller registrerar er för nyhetsbrev hos Living uppger ni era personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner ni att vi lagrar och använder era uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som ni förväntar er av oss.

Vi använder enbart ert namn vid hantering av beställningar hos leverantör och uppmärkning av gods. Vid bokning av leverans hos transportör måste vi dela med oss av adressuppgifter och kontaktuppgifter till transportör av godset för att kunna fullgöra transporten.

Vi försäkrar att vi inte kommer att sälja eller överlåta era personuppgifter till tredje part. Ni kan när som helst kontakta Living och begära att få ta del av eller ta bort era uppgifter ur våra register i den mån fortsatt lagring inte krävs för att fullfölja våra åtagande mot er som kund eller uppfylla andra legala krav. All hantering av uppgifter sker i enlighet med vid var tid gällande lagstiftning.

FÖRETAGSUPPGIFTER

Living Interiör Lund AB, Avtalsvägen15, 227 61 Lund

Telefon: 0760 - 29 89 13

e-post: kundtjanst@living.se

Organisationsnummer 559438-4223

Vår kundtjänst är öppen helgfria vardagar mellan kl 09.00-15.00.

Skulle vi inte svara ber vi er vänligen skicka ett email till kundtjanst@living.se där ni anger ordernummer (om det gäller en beställning) och/eller telefonnummer så ringer vi upp så snart vi har möjlighet.

Uppdaterades 2024-02-29

Rowico Home
Nytt från Living Home

Din kundvagn

Kundvagnen är tom
Totalt 0 kr
Till kassan
14 dagars öppet köp!
Fri frakt vid köp över 500kr